ZwangerFit

Je fit voelen rondom je zwangerschap

ZwangerFit® is bedoeld voor de actieve vrouw in de gehele periode rondom de bevalling. De zwangere vrouw kan al vanaf de 16e week van haar zwangerschap tot aan haar bevalling meedoen met ZwangerFit®. Voordeel hiervan is dat de fitheid en spierkracht van alle spieren langer behouden blijft en er al relatief vroeg in de zwangerschap preventief getraind kan worden met bekken- en bekkenbodemspieren. Advies betreffende bekken en bekkenbodem kan eveneens al in een vroeg stadium van de zwangerschap worden gegeven. Na de bevalling kan er al vanaf 4 tot 6 weken na de bevalling geoefend worden tot, indien gewenst, 9 maanden na de bevalling. Zo kan iedere vrouw oefenen zolang het haar nodig lijkt, eventueel in overleg met haar ZwangerFit® docent.


De actieve lessen NVFB-ZwangerFit® hebben een vaste opbouw: eerst is er aandacht voor de warming up en lichte fitheidtraining ter verhoging van de conditie. Daarna wordt gericht geoefend op versterking en coördinatie van diverse spieren. Speciale aandacht wordt besteed aan coördinatie, stabilisatie en spierversterking van het bekken en de bekkenbodem. Er wordt geëindigd met ontspanningsoefeningen en ademhalingsoefeningen.


De theorie lessen van de ZwangerFit®-cursus zijn een waardevolle aanvulling. Alle onderwerpen die betrekking hebben op de zwangerschap, baring en de periode na de bevalling komen aan bod, uitgebreid met specifieke kennis op het gebied van de functie en mogelijke klachten van het bekken en de bekkenbodem en de wervelkolom. Er wordt gebruik gemaakt van basis elementen uit de fitness en de aerobic.